17.6.12

Szarlotka pełnoziarnista

Jak już niegdyś napomknęłam próbuję się zmniejszyć... Chleba białego nie jadam, chyba, że wyjątkowo świeży i pachnący (wtedy trudno się oprzeć :D), kupuję lub piekę ciemny chleb... Nie jakoś obsesyjnie, ale się staram tego przestrzegać :) Zaopatruję się w duże opakowania mąki pełnoziarnistej i kombinuje. Muszę przyznać, że w większości dużo smaczniejsze są dania z użyciem pełnej mąki...

Ale ciasta... Sami rozumiecie, że ciasta to osobny dział i tu użycie mąki z pełnego przemiału czasem byłoby profanacją czy wręcz niewypałem (biszkopt...)

Niemniej w gazetce "Przyślij przepis" nr 2/2012 znalazłam przepis na szarlotkę pełnoziarnistą. Skusiłam się :)



Wyszła bardzo smaczna. Trochę jej ujął zapach angielskego cynamonu, który przypminał raczej tanie perfumy z targu pomieszane z wanilią, ale to akurat można wyeliminować kupując polski pachnący cynamon :)
Pyszne kruche, mało słodkie ciasto i jabłka - uwielbiam.
Jedyne zastrzeżenia mam do ilości - wychodzi jej bardzo niewiele, ja teraz mam limit (mogę piec raz na 5 dni...), a chciałam ją mieć na drugie śniadania + mam przecież męża do wykarmienia :)
Skończyła się stanowczo za szybko!


Nie trzymałam się dokładnie przepisu - podaje własną modyfikację:

- 1,5 szkl. mąki pełnoziarnistej,
- 100 g margaryny,
- 2 jajka,
- 4 łyżki cukru,
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia,
- 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii,
- 4 duże jabłka,
- 1 łyżeczka cynamonu.

Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia. Dodać margarynę, jajka, cukier i ekstrakt, posiekać nożem, szybko zagnieść kruche ciasto i schłodzić. (Gdyby było za suche dodać łyżkę mleka lub śmietany).

Jabłka obrać, zetrzeć na tarce o dużych oczkach, odcisnąć sok.

Przygotować formę od tarty, większe naczynie do zapiekania albo małą blaszkę, wyłożyć natłuszczonym papierem do pieczenia. (W przepisie podane 20x20cm).
Większą część ciasta rozwałkować, wyłożyć na blachę. Na ciasto ułożyć jabłka, posypać cynamonem. Rozwałkować pozostałą część ciasta, ułożyć na jabłkach, gęsto ponakłuwać widelcem.

Piec 30 min. w temp. 180 st. C.





Przepis dodaje do akcji "Piekę pełnoziarniście" (a co mi tam...)






10 komentarzy:

  1. A ja tam lubie pelnoziarniste ciasta. I muffiny tez, i placuszki. Smakuja rownie dobrze co te na bialej mace, a sa o niebo zdrowsze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też całkiem zasmakowało, ale jednak niektóre na białej mące są tak pyszne, że za nic bym nie uzdrowiła ich smaku :)

      Usuń
  2. banerek się udało widzę wkleić już, jeszcze musisz zgłosić przepis tutaj poprzez przycisk "dodaj wpis" (http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/pieke-pelnoziarniscie) bym go mogła zaakceptować : )
    bardzo fajna szarlotka!
    buziak!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wolę zwyczajną szarlotkę z milionem kalorii :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przepadam i za zwykłą, ale jak się trzeba ograniczyć, to i taka pyszna :D

      Usuń
  4. Usunęłaś drugiego bloga ;>

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, mam cukrzycę ciążową i wpadłam na owy przepis. Wczoraj zrobiłam szarlotkę z modyfikacją - nie dałam cukru. Ciasto jest super i cieszę się, że teraz mogę zjeść coś atrakcyjnego dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że mogłam Ci pomóc :)
      Hmmm... A próbowałaś może słodzić stewią? Musiałabyś dokładnie poczytać, ale wydaje mi się, że można jej używać przy cukrzycy...

      Usuń